Járműalkatrészgyártás

Magyar Járműalkatrész-gyártók Szövetségének adatai szerint 2002-ben a magyarországi járműiparban mintegy 280-300 cég tevékenykedik és az ágazat mintegy 100 ezer ember számára nyújt megélhetést. A 2 000 milliárd forintos termelési érték 90%-a kerül exportra. Az évi 140 ezer személygépkocsit előállító ágazat fontos szereplői az alkatrész beszállítók, akik mintegy 1 700 milliárd forintos árbevételt termelnek, ebből 85%-ot külpiacokon realizálnak csaknem 80 ezer dolgozó foglalkoztatásával. (A vizsgált 3430-as járműalkatrész-gyártás szakágazat az alaptevékenysége folytán más ágazatokhoz besorolt vállalkozásokat nem öleli fel.)

A közúti járműgyártás és a hozzá kapcsolódó járműalkatrész-gyártás termelésének és exportjának túlnyomó részét néhány - meghatározóan külföldi tulajdonú - nagyvállalat adja nagy értékű autóipari főegységek (motor, sebességváltó, kormánymű), fontos modulok (gyújtási rendszer, indítómotor, üzemanyag adagoló, klímaberendezés stb.), bonyolult elektronikai alkatrészek (diszkrét elektronikai elemek) gyártása révén. A magyar vállalkozások által megvalósított beszállítások jellemzően a kisebb sorozatnagyságú, kevesebb hozzáadott értéket képviselő részegységek és alkatrészek közül kerülnek ki. Magyarország rövid néhány év alatt a személyautókban használatos belső égésű motorok tekintélyes gyártójává lépett elő

A magyar alkatrész-gyártás jövőbeni fejlődését továbbra is elsősorban a Magyarországon tevékenykedő első beszállítók szándékai és megrendelései fogják meghatározni. A beszállító vállalkozások esetében a tőke- és a forgóeszközhiány oldása, a technológia korszerűsítése, a minőség folyamatos fejlesztése, a korszerű minőségtechnikák alkalmazása, a piaci- és menedzsment ismeretek, valamint a tudatos piaci munka fejlesztése, a számítástechnika és a szoftverháttér fokozott alkalmazása elemi feltétele a beszállítói teljesítmények növekedésének.

Szakértői vélemények szerint a gépipar, ezen belül a járműipar olcsó munkaerőre és alap-infrastruktúrára alapozott extenzív fejlődési szakasza lezárult. Annál is inkább, mert a szakképzett munkaerő hiánya egyes régiókban (pl. Fejér, Komárom-Esztergom megye) - az utánpótlás megoldatlansága, a képzés hiányosságai folytán. A fejlődés további útja a magasabb hozzáadott értékű termékek előállítása. Az autóipar legújabbkori történetének nagy fontosságú jellemzőjeként az autógyártók és a beszállítók közötti kapcsolat megváltozása említendő meg, miszerint egyebek mellett az autógyárak egyre több tevékenységet szerveznek ki, jobban bevonják beszállítóikat a fejlesztésekbe, a vállalkozások beszállítóvá válását újszerű szerveződések (pl. klaszterek) segítik elő.

[ Knáb Magdolna knab.magdolna@ikt.hu ]

Fejleszti: Numex Informatika Kft.