Információtechnológia és telekommunikáció

A globalizálódó világban, a gyorsuló üzleti életben az informatika használata egyre fontosabb: tárgyalások és szerződések végeredményét befolyásoló tényező lett. Az "új gazdaságot" egyértelműen az információ határozza meg, hiszen a szereplők versenyképessége attól függ, hogy mennyire hatékonyan használják az információkat.

Hazánkban mind az információtechnológiai, mind a telekommunikációs (ITC) piac jelentősen fejlődött az elmúlt 5 évben. Ennek oka, hogy egyre erőteljesebb igény mutatkozik a gazdasági élet szinte minden területén az információtechnológia és a telekommunikáció alkalmazására. Egyre nő a magyarországi PC penetráció, folyamatosan emelkedik a mobil penetráció, egyre több cég vesz igénybe professzionális IT szolgáltatást. Ezeknek a fejlődési trendeknek köszönhetően az infokommunikációs ágazat a gazdaság egyik legjelentősebben fejlődő ágazata.

A teljes ITC piac értéke 2002-ben előreláthatólag közel 6 milliárd eurot tesz ki (kb. 1500 milliárd forintot). Ez az 1998. évi 3,5 milliárd eurohoz képest több mint 60%-os növekedést jelent. Ez a növekedési ütem a teljes magyar gazdaságot figyelembe véve is kiemelkedőnek minősíthető.

Az elmúlt években lezajlott infokommunikációs változások közül talán a legjelentősebb a mobiltelefonok elterjedése Magyarországon. 2002-ben a mobilpenetráció az év végére szakértők szerint elérheti a 65-70%-ot, míg 1998-ban ez az arány alig 5%-os volt.

A verseny mind az információ technológiában mind a telekommunikációban erős, és mindkét területen jelen vannak a világviszonylatban is jelentős szereplők (IBM, HP, Cisco, Nokia, Vodafone, Deutshe Telekom).

A magyar infokommunikációs piacban még rengeteg lehetőség rejlik. A kiemelt figyelmet érdemlő területek

  • az Internet és a hozzá kapcsolódó elérés, valamint tartalom fejlesztése,
  • a mobil kommunikáció és a mobil Internet további fejlődése,
  • valamint a PC penetráció növelése.

[ Ilyés Mihály ilyes.mihaly@ikt.hu ]

Fejleszti: Numex Informatika Kft.